Új dolgok

Nem vagyok az a fajta ember, aki leáll egy dolog mellett és csak azt látja az egész világból. Szeretek körülnézni más helyeken is, kipróbálni és játszani más dolgokkal (jelen esetben keretrendszerekkel).
Ezután a kissé homályos bevezető után kicsit konkrétabban🙂. Már egy ideje használom a cake-t (kb 1 éve), jónéhány oldalt készí­tettem vele, talán még azt is elmondhatom, hogy ismerem. Azonban mindig volt, ami szúrta a szemem. Egy-két konkrét dolgot meg tudtam nevezni, de volt valami kevésbé kézzelfogható, akkor meg nem fogalmazott dolog, ami zavart. A konkértat mindenki ismerheti (és talán neki is szúrja valamiét😉 ), nevezetesen a cake dokumentáció. Nem hiszem, hogy egy normális keretrendszert csak úgy lehet használni igazán, hogy a forrásokat olvasgatva megpróbálom kitalálni, hogy 1. milyen lehetőségek vannak, 2. mit hogyan akar csinálni.
Az elmúlt néhány hetet azzal (is) töltöttem, hogy elővettem néhány kedves ismerőst: prado, symfony.

A történethez hozzátartozik, hogy annak idején azért esett a választás a cake-re, mert php4-et is támogatott. Azonban idén véget ér egy korszak, jövő augusztusban pedig végleg eltemetjük a 4-es verziót. Ergo ki a fenét érdekel, hogy php5-re fejlesztett a keretrendszer, ha egyszer úgyis csak az lesz (hál istennek most már munkahelyen is VÉGRE).

Ebben a felállásban viszont komoly konkurenciával néz szembe a cake, ami valamilyen, számomra teljesen megmagyarázhatatlan okból még mindig tartja a php4 támogatást.

Most térjünk vissza kalandozásaimhoz.
Először PRADO. Komponens alapú, eseményvezérelt keretrendszer. Minden osztály, amit a keretrendszer használ a TComponent osztályból származik, és minden egyes felhasználói tevékenységhez lehet (kell?) kódot hozzárendelni, ami a szerver oldalon (nem feltétlen, lehet, hogy még a kliensen – pl validálás) lefut. Gyakorlatilag (nálam okosabb emberek szerint) egy ASP.NET klón php alapokon. Próbálgattam a lehetőségeit, de rájöttem, hogy ez most nem az én világom. A kód viszont gyönyörű, csak tanulni lehet belőle. Csak most nem nekem való.

És mint már sejthető, elérkeztünk a nagyágyúhoz, ami miatt ez a bejegyzés született: SYMFONY.

Cake-es körökben az a hí­r járja, hogy a symfony szar: too fat, bloated, megkülönbenis nem cake. Hogy miből vonják le ezeket a következtetéseket, azt nem tudom, de a google-groups csoportban sokszor olvastam hasonlókat (najó, az hogy nem cake valóban igaz! bár egy picit azért mégis az). Szóval mielőtt bárki is megkövezne az elkövetkezőkért, javaslom csak egy hetet szánjon a symfony book online változatára.

Amit eddig megtudtam róla az briliáns. Olyan megoldásokkal találkoztam eddig benne ami lenyűgözött: pl. prado esetében kérdéses volt számomra végig, hogy ha elkészí­tek egy property-hez egy getter/setter párost, akkor mi biztosí­tja, hogy nem í­rok felül valamit az osztályban? Szerintem semmi. Erre jön a symfony és az sfParameterHolder osztály. Fantasztikusan egyszerű, és az egész rendszer ezt használja, ahol paraméterekről, attribútumokról van szó. Támogat névtereket.
Vagy bejövő adat ellenőrzésről van szó: sfValidator (leszármazottai természetesen). Ez az, amit nem értettem, hogy hogyan hagyhattak ki a cake-esek (lásd Validation osztály és metódusai). Ezt egészen egyszerűen í­gy kell csinálni.
Tudnám még sorolni, de olvasson mindenki utána, akit érdekel.

Na és a manual: szédületes. Nagyon olvasmányos, szépel elmondja a dolgokat. Az elmúlt 2 hét alatt többet tudtam meg a symfonyról, mint a cake-ről az elmúlt egy évben! Mert le van í­rva és az úgy is működik!

És a végére egy kis “bizonyí­tás”:
a) too fat: ez nem tudom mit akart jelenteni, talán azt, hogy 8 mb kitömörí­tve (sandbox)? Ja, hogy van benne némi i18n data (>4mb), alap tinymce, fckeditor (helper vagy plugin?), normális dba (creol) és orm (propel) cuccos, ami bármikor lecserélhető… Na igen, kicsit többet nyújt, mint az alap cake.
b) bloated: na ja, azt leszámí­tva, hogy szinte minden része kikapcsolható a config-ban, amire nincs szükséged. így viszont mintha fordulna a kocka.
c) nem is cake: egy kicsit azért mégis: lib/symfony/controller/sfRouting.class.php elejébe beleolvas valaki, akkor a következőt láthatja: This class is based on the Routes class of Cake framework.

Kategória: gondolatok
Címke: , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

